Tilmeld Nyhedsbrev            Bookmark and Share

Kira havde Gråbrødre Plads i sin hule hånd

Skrevet af Poul Erik Andersen / Foto: Michael M. Carlsen
01-07-2011 10:13
Enhver sangerinde, der uanset nationalitet forsøger at synge Billie Holiday, falder uvægerligt igennem. Eksemplerne på internationale stjerner, der har forsøgt sig, er deprimerende lange. Der var det helt specielle ved Billie Holiday, at hun kunne hæve selv den mest banale tekst til at blive stor og vedkommende. Hun kunne med sin rytmiske stemme udtrykke smerte og indlevelse.
 
Den evne har Kira Skov om nogen, og hun demonstrerede den til fulde torsdag aften på en råkold og alligevel tætpakket Gråbrødre Plads, hvor hun tryllebandt og begejstrede publikum med sin helt egen personlige og dybt følte udlægning af Billie Holidays store numre såsom ”I’ll be seeing you”, ”Don’t esplain”, ”The man i love”, for slet ikke at tale om en meget gribende udgave af ”God bless the Child”. Det var stort. Især fordi der ikke var tale om nogen form for hverken kopisang eller kopierede orkesterarrangementer.
 
Tværtimod var der også på orkestersiden hele vejen igennem tale om en dybfølt nyfortolkning, der gik direkte ind i Billy Holidays univers. Smukt og flot arrangeret af orkestres talentfulde saxofonist, Jacob Dinesen. Eneste undtagelse var afslutningsnummeret, ”Fine and mellow”, hvor man havde lagt sig op af den mest ultimative Billie Holiday udgave af dette nummer nogensinde, nemlig TV-transmissionen i amerikansk fjernsyn 29. december 1957 med Coleman Hawkins, Lester Young og Ben Webster på sax. Og vel at mærke slap rigtigt godt fra det!
 
Kira Skovs tolkning af Billie Holiday er af ny dato og går såmænd ikke længere tilbage end til sidste års jazz festival i København, hvor hun for første gang optrådte med Billy Holiday’s materiale og uanset, at FFJ-Jazz’ formand, Niels Christian Resting på Gråbrødre Plads introducerede Kira Skov som en af Danmarks mest sjælfulde sangerinder, var hun indtil da bedst kendt som en af landets få rigtige rocksangerinder og frontfigur i rockgruppen ”Kira & The Kindred Spirits”. Som Politikens anmelder skrev, da hun i september sidste år udgav sin anden soloudgivelse, ”Look Up Ahead”: ”Hård rockpige bevæger sig ud på gyngende grund” . Altså væk fra den hårde Rock.
Den første soloudgivelse udkom i 2008, efter at ”Kira & The Kindred Spirits” var blevet opløst året før.
 
-Men, som Kira Skov sagde under en snak efter koncerten, -så er der med de to soloudgivelser tale en naturlig udvikling, hvor jeg nu føler, at jeg gør det helt rigtige. Billie Holiday har altid ligget der eller været som en del af mig. Jeg har altid på en eller anden måde følt mig beslægtet med Billie Holiday. Reaktionen fra Kira Skovs rockfans har overvejende været positiv. Som hun selv siger, så er der jo altid nogen, der mener, at man skal gøre noget andet end det, man gør og tilføjer:
 
-Men Billie Holiday går jo direkte ind i alle uanset musiksmag. Og det samme gør Kira Skovs helt egen Billie Holiday tolkning. Selv på en inkarneret Billie Holiday fan som undertegnede. Og når hun sammen med sit talentfulde og gennemmusikalske orkester med Jacob Dinesen på sax, Mads Hyhne på trombone, gemalen Nocolai Munch-Hansen på bas, Heine Hansen på klaver og Mikkel Hess på trommer til efteråret udgiver en CD med Billie Holiday tolkninger, står Deres anmelder forrest i køen for at købe et eksemplar.

Kategori: FFJ-JAZZ

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

FFJ-JAZZ | Lahnsgade 28, 5000 Odense C - Danmark